ALGEMENE VOORWAARDEN
van JongDijk B.V., gevestigd te Mijdrecht (2019)

Artikel 1 Definitie en toepasselijkheid
1. Definities
a. Onder ‘Wij’ en ‘Ons’ worden verstaan: JongDijk B.V., de vennoten en bestuurders.
b. Onder ‘U’ en ‘Uw’ wordt verstaan: de opdrachtgever, huurder, koper of diegene die
anderszins optreedt bij een overeenkomst met ons.

2. Dit zijn de algemene voorwaarden van JongDijk B.V. In deze voorwaarden staan de
afspraken die u en wij hebben gemaakt en waar u en wij aan moeten voldoen als u van
onze diensten gebruik maakt. Deze voorwaarden zijn van toepassing:
a. als u en wij een overeenkomst hebben;
b. bij opgestelde aanbiedingen;
c. bij offertes en prijsopgaves;
d. wanneer wij werkzaamheden verrichten;
e. bij leveringen en andere (rechts)handelingen.
De algemene voorwaarden gelden ook wanneer wij een andere overeenkomst met u
sluiten.
3. Wij mogen andere afspraken met u maken dan in deze algemene voorwaarden zijn
opgenomen. Deze afspraken gelden alleen als deze schriftelijk zijn vastgelegd en u
daarmee heeft ingestemd.
4. Deze andere afspraken gelden alleen voor de op dat moment met u afgesloten
overeenkomst. Voor andere overeenkomsten gelden weer alle afspraken van de
algemene voorwaarden.
5. Verwijst u naar andere algemene voorwaarden in uw aanbod of in uw correspondentie?
Dan zijn die voorwaarden niet van toepassing. Dit geldt ook wanneer in andere algemene
voorwaarden een beding staat opgenomen dat aangeeft dat dit niet het geval is.
6. Wanneer één van de afspraken in deze algemene voorwaarden niet geldig is (nietig is),
treedt een afspraak die daar zoveel mogelijk bij past hier automatisch voor in de plaats.
Dit geldt ook voor andere afspraken waar wij geen beroep op kunnen doen.

Artikel 2 Aanbiedingen, offertes en termijnen
1. U en wij zijn niets verplicht wanneer wij u iets aanbieden, bijvoorbeeld bij offertes en
prijsopgaves. Dit is anders wanneer dit duidelijk is aangegeven.
2. Aanbiedingen zijn één (1) maand na verzending geldig. U heeft dus één maand de tijd om
te reageren. Dit kan langer zijn maar dan moeten hier schriftelijke afspraken over zijn
gemaakt.
3. Termijnen waarbinnen wij werkzaamheden verrichten of een product moeten leveren,
zijn op geen enkel moment uiterste termijnen. Leveren wij niet op tijd? Dan heeft u geen
recht op een schadevergoeding, tenzij schriftelijk iets anders is overeengekomen.
4. Alle aanbiedingen die door ons worden gedaan zijn alleen voor u bestemd.
5. Staat er in een offerte of prijsopgave een schrijffout of een kennelijke vergissing? En u
had dit kunnen begrijpen? Dan is de offerte of de prijsopgave niet meer geldig. Geef dit
aan ons door zodat wij u een aangepaste offerte of prijsopgave kunnen toesturen.
6. Het is helaas niet mogelijk met een deel van de offerte/prijsopgave akkoord te gaan. Wij
zijn dus niet verplicht om bij een samengestelde offerte/prijsopgave een gedeelte van de
opdracht uit te voeren voor het daarbij vermelde deel van de kosten.

Artikel 3 Hoe ziet de overeenkomst eruit?
1. Een overeenkomst ontstaat wanneer:
a. wij een vrijblijvend aanbod doen;
b. dit aanbod u heeft bereikt;

2

c. u het eens bent met dit aanbod en hiermee akkoord gaat en;
d. dit akkoord ons heeft bereikt.
2. Bent u nog niet akkoord met ons aanbod? Dan mogen wij ons aanbod nog intrekken. Er
ontstaat dan geen overeenkomst.
3. Wij zijn niet verplicht een overeenkomst met u aan te gaan wanneer wij alleen een
prijsopgave (wel of niet offerte genoemd), begroting, voorcalculatie of een soortgelijke
mededeling aan u sturen.
4. Besluit u om bij de aanvaarding van het aanbod voorbehouden of wijzigingen aan te
brengen? Dan komt er pas een overeenkomst tot stand wanneer wij schriftelijk aan u hebben
aangegeven dat wij daarmee akkoord gaan. Deze instemming heeft in geen enkel geval
betrekking op eventuele toepasselijkheid van algemene voorwaarden die door u worden gehanteerd.
5. (Rechts)handelingen van u met onze onderschikten (bijvoorbeeld personeel), binden ons niet. Dit is anders wanneer wij uitdrukkelijk en schriftelijk daarmee instemmen.
6. Wij mogen altijd de gehele overeenkomst of een gedeelte daarvan door een andere partij laten uitvoeren.

Artikel 4 Wat spreken wij af over de prijzen/tarieven
1. Wij maken samen vooraf afspraken over de prijzen en/of tarieven voor alle werkzaamheden, leveringen en andere (rechts)handelingen.
2. De prijs in de overeenkomst is gebaseerd op de normale arbeidstijd- en duur.
3. De opgegeven prijzen zijn exclusief omzetbelasting en andere heffingen, belastingen en rechten van overheidswege, tenzij anders vermeld.
4. Het aantal uren dat door ons wordt aangegeven is een schatting en is niet bindend. Dit is anders wanneer wij dit nadrukkelijk hebben aangegeven.
5. Indien bij het uitvoeren van de overeenkomst extra risico’s aanwezig zijn, dan kunnen wij een
toeslag op de overeengekomen prijzen in rekening brengen. Deze toeslag is afhankelijk van de risico’s die wij nemen.
6. Prijzen die eerder zijn gebruikt binden ons niet voor de toekomst. Bij een latere
overeenkomst in de toekomst moeten dus weer nieuwe afspraken worden gemaakt over de prijzen.

Artikel 5 Wanneer mogen wij de prijzen veranderen
1. Wij mogen de overeengekomen prijs verhogen wanneer één of meer van de volgende
omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen:
a. stijging van de kosten van materialen, halffabricaten of diensten die voor de
uitvoering van de overeenkomst nodig zijn;
b. stijging van verzendkosten, lonen, werkgeverslasten, sociale verzekeringen, met
andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten;
c. invoering van nieuwe of een wijziging van bestaande overheidsheffingen, in – en
uitvoerrechten of andere heffingen en/of belastingen in binnen- en buitenland;
d. omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de
overeenkomst geen rekening behoefde te worden gehouden met de kans dat zij zich
zouden voordoen, die niet aan ons kunnen worden toegerekend en die de kosten
van het werk verhogen;
e. omstandigheden die hiermee zijn te vergelijken.
2. U bent verplicht de verhoogde prijs te betalen, voor zover deze verhoging niet meer betreft
dan 10% van de overeengekomen prijs.
3. Voorzien wij dat de prijsverhoging meer zal zijn dan 10% van de overeengekomen prijs? Dan
moeten wij dit bij u te melden. Deze verhoging is voor uw rekening, tenzij u binnen zeven (7)
dagen schriftelijk aan ons laten weten dat u niet akkoord bent met de verhoging.

3
4. Meldt u, conform lid 3, aan ons dat u het niet eens bent met de prijsverhoging? Dan zullen
wij met u overleggen over een mogelijke wijziging van de overeenkomst. Eventuele
overeengekomen wijzigingen van de overeenkomst gelden alleen nadat deze schriftelijk door
ons zijn bevestigd en door u en wij zijn ondertekend.
5. Indien het overleg, zoals bedoeld in lid 4, niet tot een oplossing leidt, dan zijn wij en u
bevoegd de overeenkomst te beëindigen, zonder dat enige ingebrekestelling noodzakelijk is.
De door ons tot het moment van ontbinding verrichte werkzaamheden en/of geleverde
goederen zullen in dat geval alsnog door u moeten worden betaald.
Artikel 6 Wat als de prestatie wordt gewijzigd?
1. Wij mogen de overeengekomen prestatie wijzigen wanneer wij vinden dat dit voor het goed
uitvoeren van de overeenkomst noodzakelijk is.
2. Zorgt de wijziging van de prestatie voor meerwerk of meer kosten? Dan is artikel 5 van
toepassing
3. Leiden door u verzochte aanvullingen en/of wijzigingen van de overeenkomst tot extra
kosten? Dan zijn deze altijd volledig voor uw rekening. Artikel 5 leden 2, 3, 4 en 5 zijn dan
nadrukkelijk niet van toepassing.

Artikel 7 Wij kunnen vragen om zekerheid
1. Verwachten wij dat u zich niet zult houden aan uw verplichtingen? Denken wij bijvoorbeeld
dat u de factuur niet kunt betalen? Dan mogen wij van u eisen dat u ons daarover direct
zekerheid geeft. U moet daarnaast uw verplichtingen gewoon blijven nakomen. Kunt u dit
niet, dan mogen wij onze werkzaamheden (tijdelijk) staken totdat u deze zekerheid wel biedt
en uw verplichtingen nakomt. Wij zijn hiervoor niet schadeplichtig.
2. Kunt u ons deze zekerheid niet geven? Dan mogen wij de overeenkomst beëindigen waarna
deze als ontbonden wordt beschouwd. De door ons tot het moment van ontbinding verrichte
werkzaamheden en/of geleverde goederen zullen in dat geval alsnog door u moeten worden
betaald. Wij kunnen daarnaast nog een schadevergoeding van u vorderen.

Artikel 8 Hoe vindt de betaling plaats?
1. Wij vragen u vriendelijk de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum te betalen op de
bank- of girorekening die op de factuur staat aangegeven. U mag geen bedragen verrekenen.
Daarnaast mag u de betaling niet opschorten. Het bedrag dat u moet betalen is voor ons
direct opeisbaar wanneer wij een overeenkomst sluiten. Dit geldt ook wanneer er nog geen
factuur is.
2. U kunt alleen betalen op een G-rekening indien wij dit nadrukkelijk hebben afgesproken.
3. Betaalt u niet binnen 30 dagen? Dan bent u direct in verzuim. Wij hoeven u niet in gebreke te
stellen. U (als u geen consument bent) bent vanaf dat moment een rente verschuldigd van
1% per maand (waarbij een gedeelte van een maand als maand wordt beschouwd) over het
verschuldigde bedrag tot aan de gehele voldoening daarvan. De rente wordt berekend over
het deel dat u nog niet heeft betaald. Ook deze rente is direct opeisbaar. Wij hoeven u niet in
gebreke te stellen. Wij mogen dan ook (buiten)gerechtelijke kosten op u verhalen. Indien u
geen consument bent is aan buitengerechtelijke incassokosten 15% over het verschuldigde
bedrag verschuldigd met een minimum van € 150,-.
4. Indien de wettelijke rente in een bepaalde periode hoger is dan de contractuele rente, geldt
voor die periode de wettelijke rente in plaats van de contractuele rente.
5. Een door u betaald bedrag wordt eerst van de incassokosten afgetrokken, vervolgens van de
verschuldigde rente en daarna van de hoofdsom. Heeft u meerdere facturen niet betaald?
Dan wordt de betaling eerst van de oudste factuur afgetrokken, vervolgens op de één na
oudste factuur enzovoort.
6. Bent u het niet eens met de factuur? Laat ons dit binnen vijf (5) kalenderdagen na verzending
van de factuur schriftelijk weten. Doet u dit niet? Dan geldt de factuur als correct.

4
7. Moeten wij u in rechte betrekken om betaling of nakoming af te dwingen? Dan bent u
verplicht om alle proceskosten, zoals de kosten voor rechtsbijstand en raadslieden, te
betalen als wij geheel of gedeeltelijk in het gelijk worden gesteld.

Artikel 9 Mogen wij afwijken van uw instructies?
1. Kleine afwijkingen van afspraken gemaakt door u en wij over technische gegevens, maten,
capaciteiten enzovoorts zijn toegestaan.
2. Kleine afwijkingen zijn:
a. afwijkingen van 10% of minder in het totale werk;
b. afwijkingen die in redelijkheid geen of weinig invloed hebben op de gebruikswaarde van
het werk.

Artikel 10 Wat als wij onze afspraken niet nakomen?
1. Zijn wij klaar met onze werkzaamheden of hebben wij een goed geleverd? Dan verzoeken wij
u met enige spoed te controleren of wij de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Klopt er iets
niet? Laat ons dit zo snel mogelijk schriftelijk weten. Doe dit zo concreet en gedetailleerd
mogelijk. U dient dit in ieder geval te doen binnen acht (8) kalenderdagen na op- of
aflevering. Doet u dit niet? Dan wordt ervan uitgegaan dat wij onze afspraken goed zijn
nagekomen. Wij hoeven niks meer te herstellen en u kunt geen schadevergoeding vorderen.
2. Ook als u ons schriftelijk op de hoogte stelt van zaken die niet kloppen, moet u evengoed aan
uw betalingsverplichtingen blijven voldoen. U kunt deze niet opschorten tot het moment dat
u wel tevreden bent.
3. Wij mogen na een ingebrekestelling en ook tijdens verzuim een nieuwe deugdelijke prestatie
leveren om het gebrek te herstellen. Wij zijn dan alsnog onze afspraken nagekomen en de
overeenkomst is volledig deugdelijk. U heeft in dat geval geen recht op schadevergoeding of
ontbinding van de overeenkomst. Dit mogen wij niet doen wanneer het gebrek
onherstelbaar is.
4. Onze prestatie wordt als deugdelijk gezien zodra u:
a. het geleverde of een gedeelte daarvan in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of
verwerkt;
b. deze aan iemand anders heeft geleverd, of door iemand anders respectievelijk in
gebruik heeft laten nemen, heeft laten bewerken of verwerken of aan iemand heeft
laten leveren.
Dit geldt niet wanneer u daarvoor de handelingen van lid 1 van dit artikel heeft uitgevoerd.
5. In het geval de termijnen in dit artikel onredelijk kort zijn, dan kunnen u en wij afspraken
maken over de aanpassing van de termijn(en).
6. Heeft u op ons een vordering op basis van reclames? Dan vervalt deze automatisch na één
(1) jaar. Deze vervaltermijn start op de dag nadat u bekend bent geworden met de schade of
u daarmee bekend had kunnen zijn.

Artikel 11 Wat geldt bij overmacht?
1. Is er sprake van overmacht en kunnen wij daardoor onze verplichting niet nakomen? Dan
wordt onze verplichting opgeschort zolang de overmachtssituatie duurt. Dit kan maximaal
twee (2) maanden duren. Na deze twee (2) maanden mogen zowel u als wij de overeenkomst
geheel of voor een gedeelte schriftelijk ongedaan maken (ontbinden).
2. Wij hoeven in zo’n situatie, waarbij wij niet, niet behoorlijk of niet tijdig onze afspraken
kunnen nakomen, geen schadevergoeding te betalen.
3. Met overmacht bedoelen wij elke omstandigheid die buiten onze macht ligt en van zodanige
aard is, dat niet meer van ons kan worden verlangd dat wij onze afspraken nakomen.

5

Artikel 12 Wat geldt bij opschorting/beëindiging van de overeenkomst?
1. Zonder tussenkomst van een rechter en zonder u in gebreke te stellen mogen wij de
nakoming opschorten en/of de overeenkomst beëindigen als u:
a. surseance van betaling heeft aangevraagd of deze aan u is verleend;
b. in staat van faillissement bent verklaard of een aanvraag daartoe heeft ingediend;
c. een verplichting niet (volledig) nakomt of wij vermoeden dat u deze niet (volledig) zal
nakomen.
Dit recht bestaat naast andere rechten die wij hebben.
2. Wij laten dit schriftelijk aan u weten en wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te
betalen. Ook geven wij u geen garantie.
3. Hebben wij nog vorderingen op u? Dan mogen wij deze meteen en geheel opeisen.

Artikel 13 Heeft u schade?
1. Zijn wij verplicht uw schade te vergoeden? Dan hoeven wij nooit meer te betalen dan het
bedrag dat onze aansprakelijkheidsverzekeraar uitkeert.
2. Keert onze aansprakelijkheidsverzekeraar, om welke reden dan ook, niet uit? Dan hoeven wij
een schadevergoeding te betalen ter hoogte van maximaal de factuurwaarde van de
overeenkomst waar de schade betrekking op heeft.
3. Is het factuurbedrag hoger dan € 10.000,-? Dan hoeven wij slechts een schadevergoeding te
betalen ter hoogte van maximaal van € 10.000,-.
4. Wij zijn slechts aansprakelijk voor directe schade.
5. Heeft u indirecte schade? Dan komt deze schade niet voor onze rekening. U kunt hierbij
denken aan gevolgschade, misgelopen (gederfde) winst, vertragingsschade of alle andere
vormen van schade die niet zijn genoemd in lid 4 van dit artikel.
6. Is de schade ons toe te rekenen? Dan zijn wij alleen aansprakelijk wanneer:
a. u ons direct (onverwijld), op de juiste manier (deugdelijk) en schriftelijk in gebreke
stelt. U moet ons zo volledig en gedetailleerd mogelijk informeren over de
tekortkomingen. Op deze manier kunnen wij adequaat reageren;
b. u ons een redelijke termijn geeft om de schade/ tekortkoming te herstellen;
c. wij binnen de termijn die u ons geeft, de tekortkoming niet hebben hersteld; en
d. de schade aan ons is toe te rekenen;
7. Heeft u een andere partij ingeschakeld voor het uitvoeren van werkzaamheden,
onderzoeken, het leveren van goederen, het geven van adviezen en/ of een andere
(rechts)handeling, en heeft deze partij bij u of een andere partij schade veroorzaakt? Dan zijn
wij niet aansprakelijk voor deze schade. U bent hiervoor zelf aansprakelijk. Zijn wij toch
aansprakelijk? Dan vrijwaart u ons tegen, en stelt ons schadeloos voor, alle aanspraken te
dier zake.
8. Vraagt u binnen één jaar na de dag dat u bekend was, of redelijkerwijs had kunnen zijn, met
de schade én de aansprakelijke partij niet om een schadevergoeding? Dan vervalt elk recht
op een schadevergoeding.
9. Alles wat in bovenstaande artikel staat over het afweren of beperken van de
aansprakelijkheid (tegenover u) geldt ook richting onze leidinggevende, vennoten,
bestuurders, werknemers of een andere partijen die wij bij deze overeenkomsten hebben
betrokken.

Artikel 14 Garantie
1. U heeft alleen recht op garantie op geleverde goederen of diensten als wij dit schriftelijk in
de overeenkomst hebben opgenomen.
2. De garantie die wij hebben gegeven aan u, geldt niet of vervalt in de volgende gevallen:
a. als de goederen, die wij hebben geleverd of waaraan wij hebben gewerkt, zijn
behandeld en/of blootgesteld aan extreme omstandigheden door iemand anders
dan wij of iemand die wij hebben ingeschakeld;

6
b. als aan de goederen, die wij hebben geleverd of waaraan wij hebben gewerkt,
gebreken zijn ontstaan door constructiefouten die wij niet hebben veroorzaakt;
c. als aan de goederen, die wij hebben geleverd of waaraan wij hebben gewerkt,
gebreken zijn ontstaan door zaken of tools die u aan ons ter beschikking heeft
gesteld en waarvan u wilde dat wij ze gebruikten;
d. als aan de goederen die wij hebben geleverd of waaraan wij hebben gewerkt
gebreken zijn ontstaan doordat door ons een nadere behandeling niet is uitgevoerd
omdat u dit niet wilde. Dit terwijl deze nadere behandeling naar goed vakgebruik wel
noodzakelijk was en deze noodzaak door ons aan u is gemeld;
e. als zaken zijn gebruikt of werkzaamheden zijn uitgevoerd in opdracht van u die wij u
hebben afgeraden;
f. als u de gebreken niet binnen de door ons vastgestelde termijn ter beoordeling of
controle aanbiedt;
g. als u ons niet, binnen een redelijke termijn, in de gelegenheid stelt om het gebrek te
verhelpen;
h. als u zonder onze schriftelijke toestemming, werkzaamheden of bewerkingen (laat)
uitvoeren aan de goederen die wij hebben geleverd of waaraan wij hebben gewerkt.
Een uitzondering hierop is als u kunt aantonen dat het noodzakelijk was om deze
werkzaamheden of bewerkingen onmiddellijk uit te voeren.

3. Geven wij garantie op onze goederen of diensten en hebben wij hierbij goederen gebruikt
die niet door ons zelf zijn vervaardigd? Dan geldt voor die goederen de garantie(termijn),
voor zover van toepassing, van de leverancier waar wij deze goederen hebben gekocht. Dit
geldt ook als deze garantie(termijn) korter of beperkter is dan de garantie(termijn) die wij
aanhouden.
4. Als wij geen garantie geven op goederen of diensten of ten aanzien van goederen die niet
door ons zelf zijn vervaardigd, maar er wel garantie van de leverancier of fabrikant geldt
waar wij deze goederen van hebben afgenomen, dan zullen wij de rechten daarop, voor
zover mogelijk, op uw verzoek aan u overdragen. Eventuele kosten hiervan komen voor uw
rekening.

Artikel 15 Vrijwaring
1. U en wij hebben afgesproken dat u ons vrijwaart tegen en schadeloos stelt voor alle
aanspraken van derden die op enige wijze samenhangen met de uitvoering van deze
overeenkomst. Door ons gemaakte kosten, die wij moeten maken als gevolg van een
aanspraak van derden, zijn hierbij inbegrepen.
2. Hebben wij bepaalde goederen, die van belang zijn voor uitvoering van de overeenkomst,
onder ons? Dan bent u verplicht ons volledig te vrijwaren tegen eventuele aanspraken van
derden. Dus ook indien het aanspraken zijn op vergoeding van schades die direct met die
goederen in verband kunnen worden gebracht.
3. Boetes, vorderingen, dwangsommen en andere maatregelen vanuit de overheid komen voor
uw rekening.
4. Deze verplichting tot vrijwaring geldt ook ten aanzien van onze leidinggevenden,
werknemers en andere door ons ingeschakelde partijen bij de overeenkomst.

Artikel 16 Intellectueel eigendom
1. Wij behouden alle rechten van intellectueel eigendom op de door ons gedane aanbiedingen,
verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, (proef)modellen, programmatuur,
geleverde goederen en dergelijke. Het maakt hierbij niet uit of u voor de vervaardiging ervan
kosten heeft betaald. Dit is alleen anders als wij en u schriftelijk anders zijn
overeengekomen.

7

2. De gegevens uit lid 1 mogen zonder onze voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke
toestemming niet worden gekopieerd, gebruikt of aan derden worden getoond. Doet u dit
toch? Dan bent u aan ons, per overtreding, een direct opeisbare boete verschuldigd van
€ 25.000,-. De boetes zullen verschuldigd zijn door het enkele feit dat u in strijd handelt met
dit lid, maar laat onverminderd het recht van ons om nakoming en/of volledige
schadevergoeding te vorderen.
3. U moet de gegevens als bedoeld in lid 1 op eerste verzoek aan ons retourneren binnen een
door ons gestelde termijn. Doet u dit niet? Dan bent u aan ons een direct opeisbare boete
verschuldigd van € 1.000,- per dag. De boetes zullen verschuldigd zijn door het enkele feit dat
u in strijd handelt met dit lid, maar laat onverminderd het recht van ons om nakoming en/of
volledige schadevergoeding te vorderen.

Artikel 17 Adviezen en verstrekte informatie
1. U kunt geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die u van ons krijgt als deze geen
betrekking hebben op de overeenkomst.
2. Als u aan ons gegevens, tekeningen en dergelijke verstrekt, mogen wij bij de uitvoering van
de overeenkomst uitgaan van de juistheid en volledigheid daarvan. Wij zijn niet aansprakelijk
voor schade als deze is ontstaan wegens onjuiste of onvolledige verstrekte gegevens,
tekeningen en dergelijke.
3. Artikel 15 is ook van toepassing met betrekking tot het gebruik van adviezen, tekeningen,
berekeningen, ontwerpen, materialen, monsters, modellen en dergelijke die u aan ons heeft
(laten) verstrekken.
Hoofdstuk II Levering, eigendomsvoorbehoud en retentie

Artikel 18 Levering en risico
1. Wij leveren zaken aan u bij ons op het hoofdkantoor. Het is mogelijk hier andere afspraken
over te maken. Deze afspraken moeten schriftelijk worden vastgelegd.
2. U moet meewerken aan de levering.
3. Hebben wij de zaken op de overeengekomen plaats aan u geleverd? Dan komen de
geleverde zaken vanaf dat moment voor uw rekening en risico.
4. Weigert u de zaken bij de levering in ontvangst te nemen? Dan bent u direct, zonder
ingebrekestelling, in verzuim. Daarnaast bent u aansprakelijk voor alle schade die als gevolg
hiervan wordt geleden.

Artikel 19 Eigendomsvoorbehoud en retentie
1. Zolang u niet (volledig) heeft betaald of zolang u andere verplichtingen uit een overeenkomst
met ons niet nakomt, blijven wij eigenaar van alle geleverde goederen. Dit is ook het geval
als u verschuldigde rente en (buiten)gerechtelijke kosten nog niet heeft betaald.
2. Rust er op de door ons geleverde goederen nog een eigendomsvoorbehoud? Dan bent u
verplicht deze goederen met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van ons
te bewaren.
3. Rust er op de door ons geleverde goederen nog een eigendomsvoorbehoud? Dan mag u deze
niet bezwaren.
4. Komt u uw (betalings-)verplichtingen niet of niet op tijd na of is er sprake van een situatie
zoals uitgewerkt in artikel 12 lid 1? Dan mogen wij de goederen waar een
eigendomsvoorbehoud op van toepassing is, terug nemen. Wij mogen deze goederen
vasthouden, totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan. Daarnaast blijven onze
overige rechten bestaan.
5. Zijn de door ons geleverde zaken reeds gemonteerd of anders geplaatst op andere zaken?
dan zijn wij gerechtigd onze zaken te demonteren. Dit mogen wij alleen niet als daardoor
onredelijk veel schade wordt toegebracht aan een of meer van die zaken. De kosten van
demontage zijn voor uw rekening.

8
6. Totdat u aan ons alle openstaande vorderingen heeft voldaan, kunnen wij uw zaken onder
ons houden (retentie). Wij kunnen op deze zaken onze vordering met voorrang verhalen,
tenzij u ter voldoening van deze bedragen voldoende zekerheid stelt.
Hoofdstuk III Werkzaamheden

Artikel 20 Hoe verrichten wij onze werkzaamheden?
1. Wij zullen bij benadering vaststellen wanneer wij starten met onze werkzaamheden en
binnen welke tijd de opdracht zal zijn uitgevoerd.
2. U bent verplicht om onderzoek te doen naar alle omstandigheden en risico’s die kunnen
spelen tijdens onze werkzaamheden. Denk hierbij aan:
a. aanwezigheid en ligging van obstakels, kabels, leidingen en huisaansluitingen;
b. geotechnische en hydrologische gegevens die van belang zijn;
c. informatie over verontreiniging van de bodem;
d. oude bouwstoffen;
e. andere aanwezige belemmeringen.
U moet ons hiervan schriftelijk op de hoogte stellen en bovenstaande omstandigheden en
risico’s voorzien van een duidelijke markering. Daarnaast moet u alle tekeningen en kaarten
aan ons geven. U garandeert dat de informatie die wij ontvangen klopt, volledig en recent is.
3. U moet zorgen voor het afsluiten, respectievelijk het verbreken van alle in gebruik zijnde
aansluitingen op openbare nutsvoorzieningen buiten het terreingebied. Dit geldt ook voor
eventuele andere door, over of onder het sloopterrein lopende leidingen en/of kabels en
andere obstakels. U verstrekt aan ons hiervoor de benodigde verklaringen.
4. Geeft u ons niet de gevraagde informatie of voldoet u niet aan de verplichtingen zoals in de
vorige leden omschreven? Dan bent u, en niet wij, aansprakelijk voor ontstane schade. U
vrijwaart ons ook voor aanspraken van derden inzake dergelijke schade.
5. Wanneer beginnen wij met onze werkzaamheden? Wij starten in principe met onze
werkzaamheden wanneer over alle technische details overeenstemming is bereikt en wij de
noodzakelijke gegevens, tekeningen, vergunningen, ontheffingen enz. hebben ontvangen.
6. U bent verantwoordelijk voor de naleving van alle voorschriften voor de
arbeidsomstandigheden en veiligheid. U bent verplicht de arbeidsomstandigheden en
veiligheid te optimaliseren voor zover dit in alle redelijkheid mogelijk is.
7. U zorgt ervoor dat overlast en/of schade voor de omgeving maar ook schade aan
belendingen en aan het milieu zoveel mogelijk wordt voorkomen. Bijvoorbeeld door
noodzakelijke voorzieningen te treffen. Onder schade verstaan wij ook gevolgschade aan
zaken en goederen en/of stoffen door trillingen.
8. U moet ervoor zorgen dat het werkterrein goed bereikbaar en begaanbaar is voor ons
werkmateriaal en onze werknemers.
9. U bent verplicht om de weg schoon te maken en deugdelijke waarschuwingen te plaatsen bij
transporten waarbij bevuiling optreedt door de banden en lading van de voertuigen die
betrokken zijn bij het transport. Het kan namelijk slipgevaarlijk worden.
10. Voldoet u niet aan de verplichtingen van dit artikel? Of geeft u ons gebrekkige en/ of onjuiste
informatie? Dan hoeven wij nog niet te starten met de werkzaamheden of mogen wij de
voortzetting van de werkzaamheden opschorten. Worden hierdoor kosten gemaakt? Dan
komen deze voor uw rekening. Ook zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele schade als
gevolg hiervan.

Artikel 21 Schoonmaakdiensten
1. Ten aanzien van het verrichten van schoonmaakdiensten, gelden de volgende bepalingen
naast hetgeen is bepaald elders in deze algemene voorwaarden.
2. De vooraf met u afgesproken opdracht tot het verrichten van schoonmaakdiensten is leidend
voor de omvang en de kwaliteit van de werkzaamheden. Dit betekent dat u niet bevoegd
bent om onze werknemers mondeling bij de uitvoering van de schoonmaakdiensten te

9
instrueren om van de opdracht af te wijken. Als dat dan toch gebeurt, dan zijn wij gerechtigd
om, desnoods met terugwerkende kracht, meerwerk in rekening te brengen.
3. Indien onze schoonmaakdiensten worden opgehouden of stilgelegd als gevolg van een
calamiteit van welke aard dan ook of wegens een oorzaak welke voor uw rekening en risico
komt, zoals niet functionerende schoonmaakapparatuur en installaties welke in eigendom
zijn van u, kan de ontstane verloren tijd als gewerkte uren aan u in rekening worden
gebracht.
4. Indien onze werknemers zich moeten houden aan specifieke lokale veiligheids- en
gedragsregels dan dient u tijdig, dus vóór aanvang van de schoonmaakdiensten,
deze regels te overhandigen aan ons.
5. Wij zijn vrij in onze keuze tot het gebruik van hulp- en reinigingsmiddelen. Alle hulp- en
reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen, tenzij wij schriftelijk anders met u zijn
overeengekomen.
6. U zorgt ervoor dat er voldoende schoon warm en koud water, waterdruk, elektriciteit, gas,
lucht en stoom kosteloos beschikbaar is voor de uitvoering van de schoonmaakdiensten.
7. U zorgt dat ten behoeve van onze werknemers voldoende faciliteiten kosteloos ter
beschikking zijn gesteld, een pauzeruimte en sanitaire voorzieningen.
8. U biedt ons de mogelijkheid om afval voortvloeiende uit de uitvoering van de
schoonmaakdiensten van welke aard dan ook, binnen de werklocatie waar de
schoonmaakdiensten worden verricht af te kunnen voeren.

Artikel 22 Ontruimingen, interieurdemontage en vloerverwijdering
1. Ten aanzien van het verrichten van ontruimingen, interieurdemontages en vloerverwijdering,
gelden de volgende bepalingen naast hetgeen is bepaald elders in deze algemene
voorwaarden.
2. Indien een ontruiming, interieurdemontage of vloerverwijdering wordt opgehouden of
stilgelegd als gevolg van een calamiteit van welke aard dan ook of wegens een oorzaak welke
voor uw rekening en risico komt kan de ontstane verloren tijd als gewerkte uren aan u in
rekening worden gebracht.
3. Indien onze werknemers zich moeten houden aan specifieke lokale veiligheids- en
gedragsregels dan dient u tijdig, dus vóór aanvang van de ontruimingsdiensten,
deze regels te overhandigen aan ons.
4. Door het demonteren zou enige schade aan een goed kunnen ontstaan. Wij zijn voor schade
ten gevolge van de demontage nooit aansprakelijk.
5. Wij zijn vrij in onze keuze tot het gebruik van hulpmiddelen. Alle hulpmiddelen zijn bij de
prijs inbegrepen, tenzij wij schriftelijk anders met u zijn overeengekomen.
6. U zorgt dat ten behoeve van onze werknemers voldoende faciliteiten kosteloos ter
beschikking zijn gesteld, een pauzeruimte en sanitaire voorzieningen.
7. Wij voeren overtollige (bedrijfs-)inventaris, eventueel sloopmateriaal en verwijderd
vloermateriaal voor u af. De kosten van het afvoeren zijn bij de onze prijzen inbegrepen.
Sloopmateriaal dat (mogelijk) gevaarlijke stoffen bevat wordt enkel tegen extra betaling door
ons afgevoerd, mits wij de (mogelijk) gevaarlijke stoffen op grond van wet- en regelgeving
mogen afvoeren.

Artikel 23 Recht van vervanging en inzet derden.
1. Ons bedrijf wordt altijd aangemerkt als opdrachtnemer, ook indien u de uitdrukkelijke of
stilzwijgende bedoeling heeft dat een opdracht door een bepaald persoon binnen ons bedrijf
zal worden uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 BW is dan ook uitdrukkelijk uitgesloten.
Bij de uitvoering van de opdracht zijn wij bevoegd voor uw rekening derden in te schakelen.
2. Indien u ons als opdrachtnemer aanstelt en er voor kiest om nog één of meerdere
opdrachtnemers aan te stellen waarmee wij samen de opdracht uit moeten voeren, dan kunt

10
u ons niet hoofdelijk aansprakelijk stellen voor een tekortkoming in de nakoming bij de
uitvoering van de opdracht. De werking van artikel 7:407 lid 2 BW is dan ook uitdrukkelijk
uitgesloten.
Hoofdstuk IV Verhuur

Artikel 23 Huurovereenkomst en huurtermijn
1. U en wij maken afspraken over wanneer de huurtermijn start en eindigt.
2. U bent over de gehele huurtermijn de huurprijs verschuldigd. Daarnaast komen de kosten
voor transport, brandstof, montage en demontage voor uw rekening.
3. Tussentijds beëindigen van de huurovereenkomst kan alleen als wij daar nadrukkelijk
akkoord mee gaan. Als u geen gebruik van het gehuurde wilt maken, dan bent u de
overeengekomen huurvergoeding alsnog volledig verschuldigd.
4. Moet u het gehuurde monteren en/of demonteren? Dan wordt de tijd dat u daarmee bezig
bent opgeteld bij de totale huurperiode.
5. Wilt u de huurtermijn wijzigen of verlengen? Dan moet u dit in ieder geval voor 15:00 uur op
de één na laatste dag van de overeengekomen huurperiode met ons te overleggen.
6. U moet het gehuurde uiterlijk op het moment waarop de huurovereenkomst eindigt aan ons
terug geven. U geeft het gehuurde aan ons terug door het gehuurde op het door ons
opgegeven adres te bezorgen of gereed te hebben voor afvoer, afhankelijk van wat wij
hebben afgesproken. Wilt u een verlenging van de huurtermijn en gaan wij hiermee
akkoord? Dan geldt dit lid pas aan het eind van de verlenging.
7. Na de huurtermijn bent u verplicht het gehuurde gereinigd en volgetankt terug te brengen of
in die staat gereed te hebben voor afvoer. Indien u hier niet aan voldoet bent u verplicht de
kosten (minimaal € 50,-), die wij moeten maken voor reinigen en/of tanken, te vergoeden.
8. Overschrijdt u de huurtermijn? Dan ontstaat voor ons het recht tot onmiddellijke terugname
van het gehuurde. De huur gaat automatisch door onder dezelfde voorwaarden tot en met
het tijdstip dat het gehuurde weer in ons bezit is. Het huurbedrag over de periode van
overschrijding is gelijk aan onze huurprijs per dag, verhoogd met een bedrag van € 100,- per
dag tot en met de dag dat wij het gehuurde weer in bezit hebben. De verhoging van het
huurtarief geldt los van onze verder geleden schade en te maken kosten. Voor deze kosten
bent u volledig aansprakelijk, zonder dat nadere ingebrekestelling nodig is.

Artikel 24 Staat van het gehuurde en aansprakelijkheid
1. Wat wordt verstaan onder schade? Er is in ieder geval sprake van schade bij beschadiging,
verlies, storing of aanpassing van het gehuurde.
2. Er wordt van uitgegaan dat u de gehuurde machines of werktuigen in goede staat heeft
ontvangen. Indien er schade is aan het gehuurde dienen u en wij dit voor of tijdens het
afleveren schriftelijk vast te leggen.
3. U dient het gehuurde terug te bezorgen in de staat waarin u het heeft ontvangen. Doet u dit
niet? Dan komen de kosten voor herstelwerkzaamheden of de schade voor uw rekening.
4. Tijdens de huurtermijn bent u verantwoordelijk voor het dagelijks (klein) onderhoud en het
bijvullen van benodigdheden zoals benzine, diesel, olie, (koel)vloeistoffen, grondstoffen enz.
5. U moet schade zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur aan ons melden. Doet u
dit niet en hebben wij daardoor (extra) schade? Dan komt die schade voor uw rekening.
6. Schade kunnen wij laten herstellen of wordt door ons zelf hersteld. U draagt de kosten
daarvan. Dit geldt niet indien de schade het gevolg is van normale slijtage of een gebrek aan
het gehuurde dat wij bij het begin van de huurtermijn schriftelijk hadden vastgelegd.
7. Anders dan bij lid 6 bent u altijd aansprakelijk voor het herstellen van schade aan het
gehuurde indien u handelt in strijd met artikel 25.
8. Wij zijn nooit aansprakelijk voor kabel- en/of leidingschade die door u, of door een door u
ingeschakelde partij, is veroorzaakt.

11

Artikel 25 Gebruik van het gehuurde
1. U mag het gehuurde alleen gebruiken voor het doel waarvoor het bestemd is. Daarnaast mag
u geen wijzigingen op of aan het gehuurde aanbrengen.
2. U bent verplicht het gehuurde overeenkomstig de bedieningsvoorschriften te gebruiken.
3. U zorgt ervoor dat het gehuurde goed is beschermd tegen vervreemding of beschadiging.
Doet u dit niet? Dan bent u aansprakelijk voor schade als gevolg van beschadiging of diefstal
van het gehuurde.
4. U mag het gehuurde niet doorverhuren of ter beschikking stellen aan derden. Dit mag wel
wanneer wij u hiervoor schriftelijk toestemming hebben gegeven.
5. U moet ervoor zorgen dat wij altijd toegang hebben tot het gehuurde in verband met
dringende reparaties daarvan.
6. U moet zelf zorgen voor de nodige vergunningen en/of meldingen bij instanties die nodig zijn
om het gehuurde en de werkzaamheden efficiënt, veilig en legaal te kunnen
gebruiken/uitvoeren.
7. U moet voldoen aan alle wettelijke voorwaarden die gelden voor het gebruik, (ver)plaatsen
en/of (de)monteren van het gehuurde.

Artikel 26 Gehuurde niet geschikt (meer)
1. Is verder rijden met of gebruik van het gehuurde onmogelijk en komt dit door normale
slijtage of door een gebrek dat u en wij aan het begin van de huurovereenkomst reeds
hebben vastgesteld? Dan heeft u recht op vervanging van het gehuurde voor zover
redelijkerwijs mogelijk. Wij zijn niet aansprakelijk voor andere kosten of schade.
2. Blijkt het gehuurde niet geschikt te zijn voor de werkzaamheden waarvoor het is bedoeld?
Dan heeft u recht op vervanging van het gehuurde voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
Wij zijn niet aansprakelijk voor andere kosten of schade.
3. In alle andere gevallen waarbij verder rijden met of gebruik van het gehuurde onmogelijk is
heeft u geen recht op kosteloze vervanging van het gehuurde. Voor schade, door of als
gevolg van het gehuurde, hoe dan ook ontstaan, zijn wij niet aansprakelijk.
4. Is sprake van een situatie zoals genoemd in lid 1 of lid 2? Dan dient u dit aan ons te melden.
U moet dit doen binnen twee (2) uur nadat u dit ontdekt heeft. Is uw melding niet op tijd?
Dan bestaat geen recht op vervanging zoals bedoeld in lid 1 en lid 2.
5. Blijkt de gehuurde zaak niet geschikt te zijn? Dan is ons dat niet toe te rekenen indien dat
onredelijk zou zijn (artikel 6:77 BW). In zo’n geval heeft u, in afwijking van lid 1 en lid 2, ook
geen recht op vervanging van het gehuurde.
6. Wij mogen het gehuurde altijd vervangen voor een gelijkwaardig object.

Artikel 27 Verzekering
1. U dient het gehuurde adequaat te verzekeren inzake alle aanwezige risico’s voor schade aan
of door het gehuurde. Voornoemde verzekeringsplicht geldt ook ten aanzien van schade aan
derden in welke vorm dan ook. U kunt denken aan verzekeringen tegen
bedrijfsaansprakelijkheid, brand, diefstal, verduistering, beschadiging, en verlies. De
verzekeringen dienen alle relevante werkrisico’s te dekken en voor zover toepasselijk
werkgeversaansprakelijkheid.
2. U dient ook te zorgen voor een adequate verzekering tegen alle aanwezige risico’s voor
schade aan of door degene die het gehuurde gebruikt of bedient. Dit is ook het geval als wij
hiervoor een persoon ter beschikking stellen aan u. Voornoemde verzekeringsplicht geldt
ook ten aanzien van schade aan derden in welke vorm dan ook. De verzekeringen dienen alle
relevante werkrisico’s te dekken en voor zover toepasselijk werkgeversaansprakelijkheid.
3. Moet het gehuurde worden gebruikt in combinatie met een trekkend voertuig? Dan bent u
verplicht om ten behoeve van het trekkend voertuig in combinatie met het gehuurde een
aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze voldoet aan de bij of krachtens de Wet
Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen gestelde eisen.

12
4. De verzekeringen die verplicht zijn volgens de vorige leden moeten worden afgesloten
voordat het gehuurde in uw bezit wordt gesteld.
5. Wij kunnen een afschrift van de polis(sen) voor de in leden 1, 2 en 3 genoemde
verzekeringen bij u opvragen. U dient deze dan te verstrekken. Verder moet u aan uw
verplichtingen voldoen die verband houden met de genoemde verzekeringen in leden 1, 2 en
3. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan tijdige betaling van de premies.

Artikel 28 Bezwaren of beslag van gehuurde
1. Wordt er beslag gelegd op het gehuurde, maakt een derde partij aanspraak op het gehuurde
of komen op enige andere wijze onze eigendomsrechten in gevaar? Dan moet u dit direct bij
ons melden. Daarnaast moet u aanspraken van derden afwijzen. Dit geldt ook in geval u
failliet wordt verklaard, wanneer u surseance van betaling aanvraagt of betaling om een
andere reden wordt gestaakt. U bent in zo’n situatie verplicht de beslagleggende
deurwaarder, de curator of de bewindvoerder direct te wijzen op deze algemene
voorwaarden en de eventueel aanwezige overeenkomst te laten zien.
2. In de situatie zoals bedoeld in lid 1 mogen wij het gehuurde met onmiddellijke ingang,
zonder dat een andere rechtshandeling nodig is, terugnemen onverminderd onze overige
rechten.
Hoofdstuk V Terbeschikkingstelling personen

Artikel 29 Terbeschikkingstelling
1. De overeenkomst tot de terbeschikkingstelling van een persoon door ons aan u betekent dat
een werknemer of derde onder uw leiding, toezicht en verantwoordelijkheid
werkzaamheden zal verrichten.
2. De duur, het tarief en nadere voorwaarden van de terbeschikkingstelling en de noodzakelijke
informatie over de persoon, worden vastgelegd in de overeenkomst.
3. Wij mogen het tarief verhogen wanneer kostprijsbepalende factoren wijzigen. Hierbij kunt u
denken aan inkoopprijzen, lonen, sociale lasten, verzekeringspremies en dergelijke, evenals
alle andere kosten die de prijs van onze geleverde zaken en diensten mede bepalen. Artikel 5
lid 2 e.v. zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 30 Inzet persoon en vervanging
1. In het geval dat wij een overeenkomst sluiten tot de terbeschikkingstelling van een of meer
personen aan u, dan mogen wij zelf bepalen welke personen bij u komen werken.
2. Heeft u interne regelgeving, zoals huisregels en instructies? Dan spannen wij ons, op uw
verzoek, ervoor in dat de ter beschikking gestelde persoon zich aan de regels houdt, voor
zover dit redelijkerwijs kan worden verlangd.
3. U geeft ons alle gedetailleerde informatie over de functie, de arbeidstijden, de arbeidsduur,
de werkzaamheden, de arbeidsplaats, de arbeidsomstandigheden, de gevaren binnen het
bedrijf, de risico's door de persoon bij het uitvoeren van de werkzaamheden en de
risicobeperkende maatregelen die u heeft getroffen. Deze informatie moet u verstrekken
voordat de persoon aan u ter beschikking wordt gesteld.
4. Wij mogen een persoon altijd vervangen door een ander persoon die geschikt is voor het
uitvoeren van de gevraagde werkzaamheden.
5. Wilt u een persoon vervangen? Dan kunt u ons dit schriftelijk laten weten. Wij zullen de
persoon pas vervangen wanneer wij van mening zijn dat u daar een goede reden voor heeft.
U moet aannemelijk maken dat de samenwerking met de terbeschikkinggestelde persoon
redelijkerwijs niet langer van u kan worden verwacht. Gaan wij de persoon vervangen? Dan
geeft u ons een redelijke termijn om daarvoor te zorgen.
6. Is het voor ons redelijkerwijs niet mogelijk om een ter beschikking gesteld persoon te
vervangen en kunnen hierdoor bepaalde werkzaamheden niet worden verricht? Dan dient u

13
zelf voor vervanging te zorgen. In dat geval zijn wij niet toerekenbaar tekortgeschoten
tegenover u. Wij hoeven dan ook geen schade of kosten aan u te vergoeden.

Artikel 31 Garantie veiligheid, vrijwaring en aansprakelijkheid
1. U dient ten aanzien van de terbeschikkinggestelde persoon minimaal dezelfde maatregelen
te nemen met betrekking tot veiligheid en arbeidsomstandigheden die u ook neemt ten
aanzien van uw werknemers en andere personen die voor u werken. Deze maatregelen
dienen in ieder geval voorafgaand aan de terbeschikkingstelling te zijn genomen.
2. U moet zoveel mogelijk voorkomen dat de terbeschikkinggestelde persoon schade lijdt bij
het verrichten van de werkzaamheden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door:
a. de werkplek en de werktuigen goed in te richten;
b. de werkplek en de werktuigen goed te onderhouden;
c. noodzakelijke maatregelen te treffen;
d. noodzakelijke aanwijzingen te geven.
3. U verstrekt aan ons zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval drie (3) dagen voor de
terbeschikkingstelling, uit eigen beweging een actuele en adequate Risico Inventarisatie en
Evaluatie die bij uw onderneming wordt gehanteerd. Heeft u de Risico Inventarisatie en
Evaluatie gewijzigd of een nieuwe opgesteld? Dan dient u deze ook zo spoedig mogelijk aan
ons te verstrekken.
4. Lijdt de terbeschikkinggestelde persoon schade gedurende de tijd dat hij bij u ter beschikking
is gesteld? Dan vergoedt u deze schade aan die persoon, tenzij er sprake is van opzet of
bewuste roekeloosheid aan de zijde van die persoon.
5. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade, die de terbeschikkinggestelde persoon lijdt
gedurende de tijd dat hij bij u ter beschikking is gesteld. Zijn wij toch aansprakelijk? Dan
vrijwaart u ons tegen, en stelt ons schadeloos voor, alle aanspraken te dier zake.
6. Wij zijn niet aansprakelijkheid voor schade, die de terbeschikkinggestelde persoon door diens
handelen of nalaten heeft veroorzaakt aan u en/of derden, waaronder ook uw
personeelsleden en uw klanten worden verstaan.
7. U dient uzelf, de terbeschikkinggestelde persoon en, indien mogelijk, ons adequaat te
verzekeren tegen alle aanwezige risico’s voor schade aan of veroorzaakt door de
terbeschikkinggestelde persoon. Voornoemde verzekeringsplicht geldt ook ten aanzien van
schade aan derden in welke vorm dan ook. De verzekeringen dienen alle relevante
werkrisico’s te dekken en voor zover toepasselijk werkgeversaansprakelijkheid. De
verzekeringen dienen voorafgaand aan de terbeschikkingstelling te zijn afgesloten en in ieder
geval dekking te bieden tegen schade veroorzaakt tijdens de periode van
terbeschikkingstelling.
8. Heeft u geen of geen adequate verzekering(en) afgesloten zoals bedoeld in lid 7? Dan bent u
aansprakelijk voor alle schade die u, de terbeschikkinggestelde persoon en/of een derde lijdt
gedurende de periode van terbeschikkingstelling en alle schade die is veroorzaakt tijdens
voornoemde periode. In dat geval mogen wij ook de terbeschikkingstelling onmiddellijk
staken. Wij zijn dan niet aansprakelijk voor enige schade die u als gevolg hiervan lijdt.

Artikel 32 Verbod werknemers in dienst te nemen of ter beschikking te stellen aan derden
1. U mag een terbeschikkinggestelde persoon niet in dienst nemen gedurende de tijd dat hij bij
u ter beschikking is gesteld.
2. U mag de persoon niet ter beschikking stellen aan derden zonder onze voorafgaande
schriftelijke toestemming.
3. Gaat u met een terbeschikkinggestelde persoon binnen zes (6) maanden na het beëindigen
van de terbeschikkingstelling een arbeidsverhouding aan? Dan bent u aan ons een
vergoeding verschuldigd ten bedrage van 25% van het laatst geldende tarief over 520 uren
minus de uren die, op basis van de terbeschikkingstelling, al door de terbeschikkinggestelde
persoon zijn gewerkt voor u. De vergoeding wordt vermeerderd met BTW.

14
4. Handelt u in strijd met lid 1 of 2? Dan moet u aan ons, per keer dat u dit doet, een boete
betalen van € 20.000,– per persoon. De boetes zullen verschuldigd zijn door het enkele feit
dat u in strijd handelt met lid 1 of 2, maar laat onverminderd het recht van ons om nakoming
en/of volledige schadevergoeding te vorderen.

Artikel 33 Toepasselijk recht
1. Op alle door ons verstrekte offertes, prijsopgaven en aanbiedingen, gedane aanvaardingen,
gesloten overeenkomsten, uitgevoerde werkzaamheden en leveringen en alle overige door
ons uitgevoerde (rechts)handelingen is Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 34 Geschillen
Geschillen kunnen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter binnen het
arrondissement van ons (hoofd)vestigingsadres. Onder het (hoofd)vestigingsadres wordt verstaan:
het adres waarop wij staan ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Menu